وای فای 6 چیست و هر آنچه باید درباره آن بدانید

wi-fi 6 / استاندارد وای فای 6

 

وای فای 6 چیست؟

وای فای 6 امسال شروع به کار خوبی دارد. اگر بخواهیم Wi-Fi 6 را در یک کلمه توصیف کنیم باید بگوییم که سرعت بیشتری دارد. اما پاسخ سوال این که وای فای 6 چیست و تفاوت وای فای 6 با 5 کدام است، نیازمند مطالعه بیشتر است.

چندسالی است که در کنار خانواده و دوستان خود، ما در کنار امواج وای فای نیز زندگی می‌کنیم! از نظر سرعت، امواج وای فای دارای استاندارهای مختلفی هستند و در این مقاله قصد داریم در مورد استاندارد جدید Wi-Fi 6 و اینکه Wi-Fi 6 چیست صحبت کنیم. اگر بخواهیم پاسخ اینکه تفاوت وای فای 6 با 5 چیست را در یک جمله بگوییم، واضح است که سرعت Wi-Fi 6 از سرعت Wi-Fi 5 بیشتر است و اتصال بهبود یافته تری را برای ما برقرار می‌کند. اما بهتر است کمی در مفهوم Wi-Fi 6 عمیق‌تر شویم و به تفاوت‌ها و مشخصات این استاندارد توجه بیشتری کنیم.

از لحاظ فنی وای فای 6 که به نام 802.11ax نیز شناخته می‌شود، جدیدترین نسخه استاندارد 802.11 است. استاندارد 802.11 متعلق به شبکه انتقال داده‌ها به صورت بی سیم است، همان شبکه‌ای که همه ما آن را به نام کلی Wi-Fi می‌شناسیم. نسخه قبلی این استاندارد با نام 802.11ac یا وای فای 5 شناخته می‌شود. وای فای 6 یک ابزار جدید برای اتصال به اینترنت (مثل فیبر نوری) نیست، بلکه یک استاندارد به روز شده است که دستگاه‌های سازگار با آن، به ویژه روترها، می‌توانند سیگنال‌های Wi-Fi را با کارآمدی بالاتری انتقال دهند.

برای اینکه همه مردم توالی بین نسخه‌های مختلف استاندارهای WiFi را متوجه شوند، متولیان این امر نامگذاری ساده‌تری را برای این استانداردهای برگزیده‌اند. به طور مثال برای کسانی که سر و کار زیادی با وای فای و مسائل مربوط به شبکه ندارند، شناخت نسخه‌های مختلف این استاندارد با نام‌هایی مثل 802.11ac و 802.11ax سخت و غیر ملموس است. از آنجا که استاندارد 802.11ax، نسخه ششم استاندارد 802.11 است، آن را Wi-Fi 6 می‌نامند. این نامگذاری در نسخه‌های قبلی هم برقرار بوده است. مثلا 802.11ac پنجمین نسخه بوده و به آن وای فای 5 گویند.

سرعت Wi-Fi 6 چقدر است؟

اینکه Wi-Fi 6 چیست و سرعت آن چقدر است، شاید مهم‌ترین بخش از بحث ما باشد. سرعت وای فای 6 هنوز در عمل و با سخت‌افزارهای مختلف تست نشده و نمی‌توان سرعتی واقعی و عملیاتی را برای آن متصور بود. اما به نظر کارشناسان این صنعت، این استاندارد می‌تواند تا 30 درصد نسبت به وای فای 5 پرسرعت‌تر باشد و سرعت نظری محاسبه شده برای آن چیزی در حدود 10 گیگابیت در ثانیه است.

گفتنی است که در تست‌های مختلف انجام شده تا کنون، درصد بدست آمده تقریبا یکسان است! در جدیدترین تست انجام شده، سایت Cnet توانسته به سرعت 1320 مگابیت در ثانیه برسد. حداکثر سرعت قابل دستیابی بوسیله وای فای 5 در گذشته 938 مگابیت در ثانیه محاسبه شده بود که با انجام یک مقایسه، سرعت Wi-Fi 6 حدود 40 درصد بیشتر از Wi-Fi 5 است. حداکثر سرعت وای فای 6 حدودا 1000 درصد سریع‌تر از میانگین سرعت فعلی دانلود در ایالات متحده، یعنی 119 مگابیت در ثانیه، است.

 

 

چرا وای فای 6 سریع تر است

دو تکنولوژی اصلی وجود دارند که سرعت اتصالات Wi-Fi 6 را سریع‌تر می‌کنند: MU-MIMO و OFDMA. منظور از MU-MIMO، چندین کاربر، چندین ورودی، چندین خروجی (Multi-user, Multiple input, Multiple output) است که در روترها و دستگاه‌های مدرن مشاهده می‌شود؛ اما وای فای جدید آن را بهبود می‌دهد. این فناوری اجازه می‌دهد تا روتر با چندین دستگاه به صورت هم‌زمان ارتباط برقرار کند. در حال حاضر MU-MIMO امکان ارتباط با 4 دستگاه را به صورت هم‌زمان دارد که Wifi 6 این رقم را دوبرابر می‌کند.

هم مخفف Orthogonal Frequency Division Multiple Access است که باعث می‌شود یک انتقال، داده را به چندین دستگاه به صورت همزمان برساند. اگر بخواهیم با تمثیل بیان کنیم، کامیون‌هایی را در نظر بگیرید که می‌توانند محموله‌ها را به مقصد حمل کنند. OFDMA اجازه می‌دهد که یک کامیون، به چند مقصد محموله را برساند. وقتی شبکه می‌بیند که کامیونی 75 درصد پر است و می‌تواند محموله دیگری را سر راه برساند، فضای باقیمانده را با آن محموله پر می‌کند.

 

دستگاه‌های متعددی از شرکت‌های ایسوس، اچ‌پی و دل در مشخصاتشان ذکر شده بود که قابلیت پشتبانی از وای‌فای ۶ را خواهند داشت. یک ماه بعد از این رویداد، سامسونگ از گلکسیS10 ، پرچمدار جدید خود رونمایی کرد که از وای‌فای ۶ نیز بهره‌مند است.

حال در کنار این قابلیت‌ها و امکانات سوال اینجاست که این استاندارد جدید دقیقا چه چیزی است؟ اگرچه هنوز wifi 6 معرفی نشده است، اما واضح است که این استاندارد جدید اتصال بی‌سیم جایگزین روتر‌های قدیمی ما خواهد شد و شرکت‌ها نیز برای اینکه نشان دهند که به آینده خود توجه دارند از این قابلیت در دستگاه‌های خود پشتیبانی می‌کنند.

تمامی محصولات فناوری با شعار اینکه زندگیتان را بهتر و راحت‌تر‌می‌کنند معرفی می‌شوند، حال با وای فای ۶ این امر به واقعیت نزدیک خواهد شد. لازم به ذکر است که تمرکز وای‌فای ۶ بر روی بهبود اتصال بی‌‌سیم و افزایش ثبات آن است و احتمالا تفاوت زیادی در دستگاه‌های تکی ایجاد نمی‌کند. واضح است که بهبود اتصال در همه دستگاه‌ها قابل انجام نمی‌باشد، اما هدف اصلی وای‌فای ۶ این است که قادر باشد از چند دستگاه مختلف در هنگام ‌اتصال به خوبی پشتیبانی کند. با این اوصاف، وای‌فای ۶ استاندارد جدید اتصال اینترنتی بی‌سیم خواهد بود که دستگاه‌های متعدد و مختلف قادر هستند به آن متصل شده و از قابلیت‌ها و امکاناتش بهره ببرند.

امکانات جدید

از آنجایی که چنین آپدیت‌هایی در گذشته صورت نمی‌گرفتند، وای فای ۶ اولین بروزرسانی اتصال بی‌سیم خواهد بود.

وای‌ فای ۴ از موج‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی، وای‌فای ۵ از امواج طیف ۵ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کردند و وای‌فای ۶ از تمانی فرکانس‌های انتقالی پشتیبانی خواهد کرد.

وای فای ۶ امکانات جدیدی ارائه می‌دهد و در کنار هدف اصلی آن که اتصال چند کاربر به صورت همزمان‌ می‌باشد می‌توان به وجود قابلیت‌Orthogonal Frequency Division Multiple Access  اشاره کرد که با استفاده از این فناوری امکان استفاده چند دستگاه و کاربر در راستای هدف اصلی فراهم می‌شود. این فناوری باعث می‌شود که سرعت اتصال بهبود یافته و بازدهی و جریان‌های شبکه بهتر شوند.

به طور کلی، وای فای ۶ برای بهتر کردن اتصال به شبکه‌ها توسعه یافته و طبق گفته‌های فیگوروا در سطح‌های مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد و کاربرها قادر هستند تا چهار برابر ظرفیت و جریان بیشتر را تجربه کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *