معرفی روتر و مودم

معرفی روتر و مودم

روتر چیست؟

به زبان ساده،در معرفی روتر و مودم اینترنت را از مودم دریافت کرده و سپس آن را با سایر دستگاه های مجموعه به اشتراک می گذارد. مودم، اینترنت را از شرکت ارائه دهنده سرویس دریافت کرده و برای روتر ارسال می کند. پس از آن، روتر اینترنت را به صورت بیسیم (Wi-Fi) و یا به کمک کابل شبکه LAN در اختیار سایر دستگاه ها قرار می دهد.

معرفی روتر و مودم

معرفی روتر و مودم

 

با ظهور روتر و یا به اصطلاح مسیریاب، دنیای تکنولوژی دستخوش تغییراتی شد و یکی از بزرگ ترین دغدغه های مهندسان شبکه یعنی امنیت ارتباط میان دو شبکه محلی برطرف گردید.

شبکه محلی به چه معناست؟

ارتباط میان گره ها به وسیله دستگاهی به نام سوئیچ انجام می شود. مجموعه این ارتباطات، یک شبکه محلی را تشکیل می دهد. این شبکه نمی تواند مستقیم با IP و آدرس های مختلف اتصال داشته باشد. به همین دلیل، از روتر جهت ایجاد اتصال استفاده می شود. روترها با در نظر گرفتن پروتکل های تنظیم شده، بهترین مسیر جهت ارسال اطلاعات را محاسبه می کنند.

مودم چیست؟

مودم (modulator–demodulator) دستگاه سخت افزاری از نوع مبدل است که از آن جهت تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ و بالعکس استفاده می شود. به زبان ساده تر، مودم همانند یک پل، داده های آنالوگ و دیجیتال را به هم ارتباط می دهد. سیم های تلفن توان انتقال داده ها از نوع دیجیتال را ندارند. به همین دلیل، استفاده از مودم یک امر لازم و ضروری خواهد بود.

 

تجهیزات الکترونیکی مانند رایانه و گوشی های موبایل، داده هایی به شکل دیجیتال تولید می کنند. این داده ها برای این که بتوانند به ISP (شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت) و یا شبکه منتقل گردند، باید ابتدا توسط یک مبدل به اطلاعات آنالوگ تبدیل شوند. پس از انتقال داده های آنالوگ به ISP، در این قسمت نیز به یک مبدل احتیاج است تا داده های آنالوگ دریافتی را مجدداً به اطلاعات دیجیتال تبدیل کند.

مودم روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه اغلب مودم هایی که در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، مودم-روتر هستند. مودم روتر دستگاهی است که به طور همزمان می تواند عملکرد مودم و روتر را داشته باشد. اما در مکان هایی همچون اداره های بزرگ از دو دستگاه مودم و روتر به صورت مجزا استفاده می شود که هرکدام به نحوی به یکدیگر متصل می شوند.

راه اندازی مودم-روتر ساده تر از راه اندازی دو دستگاه به صورت مجزا است و یک دستگاه به تنهایی حجم کمتری را اشغال می کند. به همین دلیل، در محیط های کوچک همچون منازل مسکونی از مودم-روتر استفاده می شود. اما لازم به ذکر است که در صورت وجود اشکال و عیب در سیستم و هم چنین در صورت نیاز به ارتقا، باید کل دستگاه تعویض شود.

تفاوت مودم و روتر

  1. تفاوت اصلی میان مودم و روتر در نقش های آن ها است. مودم ارتباط دهنده شرکت سرویس دهنده اینترنت با مکانی است که قرار است اینترنت در آن برقرار باشد. اما روتر، شبکه های محلی درون یک مجموعه را ایجاد می کند. اگر فرستنده و گیرنده اینترنت را در دو نقطه مقابل هم در نظر بگیریم، مودم نقش پل و روتر نقش تجهیزات انتقال دهنده را برعهده دارد. روتر با نگهبانی از اطلاعات، اطمینان می یابد که اتصال به سایر شبکه ها برقرار باشد.
  2. تفاوت دیگر مودم و روتر در آدرس و IP آنها است. مودم ها یک آدرس عمومی و منحصر به فرد دارند اما روتر در شبکه محلی، آدرس های مختلفی ارائه می کند.
  1. وجود یک مودم برای اتصال به شبکه اینترنت کافی است. در واقع با وجود یک مودم بدون روتر نیز می توان به اینترنت متصل شد اما عکس آن صادق نیست. از روتر تنها برای اتصال به اینترنت استفاده نمی شود، بلکه جهت ایجاد یک شبکه در اداره ها، مراکز تجاری، منازل مسکونی و … نیز می توان از روتر استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *