تفاوت مودم Modem و روتر Router در چیست؟

روتر و مودم

 

مودم (Modem) چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین نقطه شروع برای ارتباط سیستم‌های کامپیوتری به یکدیگر و ایجاد شبکه بزرگی که امروزه اینترنت نام دارد، استفاده از همان زیرساخت‌های پایه مخابراتی بود که از قبل بین خانه‌های افراد وجود داشت. بنابراین نیاز بود تا داده دیجیتالی که توسط کامپیوتر تولید می‌شود بر روی سیم تلفن رفته و به جای صوت، این بار داده باشد که روی سیم منتقل می‌شود.

از آنجایی که سیم‌های تلفن و ارتباطات صوتی توسط ولتاژ‌های آنالوگ ایجاد می‌شدند، از این رو نیاز به دستگاهی بود که این داده‌های دیجیتال کامپیوتر را به داده‌های قابل انتقال آنالوگ تبدیل کند و همچنین در سمت گیرنده نیز این داده‌های آنالوگ را مجددا به داده‌های دیجیتال تبدیل کند. این دستگاه مودم نام گرفت.

مودم که نام آن برگرفته از دو کلمه  modulator–demodulator می باشد، دستگاهی است که کار مدلاسیون داده‌های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را انجام می‌دهد. از این رو برای ایجاد یک ارتباط اینترنتی  ِDial Up نیاز به مودمی داشتیم که یک سمت آن به کامپیوتر متصل می‌شد و طرف دیگر ارتباط به سیم تلفن متصل می شد. از این رو مدل یک پل ارتباطی بین دو دنیای دیجیتال و آنالوگ بود.

بیشتر بخوانید: اینترنت TD-LTE چیست؟

روتر (Router) چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

روتر یا مسیریاب، دستگاهی است که داده‌های اینترنتی را در شبکه مسیریابی می‌کند. در واقع یک روتر دارای چندین اینترفیس یا پورت است که بر روی هر کدام از این اینترفیس‌ها، یک شبکه محلی یا LAN متصل گشته است. به عنوان مثال می‌توانید همه دستگاه‌های متصل در منزل خود را شبکه منزل در نظر گرفته که توسط سوئیچ به یکدیگر متصل شده اند و تمامی دستگاه‌های همسایه را نیز که به یک سوئیچ متصل گشته اند، شبکه همسایه بنامید. در این صورت اگر یکی از اعضای همسایه بخواهد داده ای برای شما بفرستد، داده او پس از عبور از سوئیچ، وارد روتر می‌شود و روتر با توجه به آدرس شبکه خانه شما، داده را به سمت خانه شما مسیریابی می‌کند.

در واقع می‌تواند روتر را کلیدی ترین دستگاه ارتباطی در دنیا شبکه نامید که با اتصال شبکه‌‌های محلی کوچک به یکدیگر و مسیریابی بسته‌های اطلاعاتی، شبکه ای از شبکه‌ها که امروزه به آن اینترنت می‌گوییم را شکل می‌دهد.

ترکیب مودم و روتر (Modem/Router)

 

اما جدا از مودم که دستگاهی است که معمولا در خانه کاربران و نقاط پایانی اتصال استفاده می‌شود، روتر‌های دستگاه‌های پایه ای هستند که در مرکز ارتباطات به کار گرفته می‌شوند. اما آیا می‌توان عملکرد‌های روتر و مودم را با یکدیگر ترکیب کرد؟ آیا یک مودم روتر، دستگاهی کاربردی برای کاربران می‌باشد؟

در پاسخ سوال بالا، می‌توان گفت که امروزه تقریباً تمامی مودمهایی که شما تحت عنوان مودم ADSL از بازار خرید می‌کنید، تنها یک مودم ADSL نیست، بلکه شما یک دستگاه مودم روتر تهیه می‌کنید که علاوه بر عملکرد مودم و روتر، عملکرد سوئیچ را نیز در دل خود دارد. بنابراین به هیچ عنوان مودم ADSL خود را دست کم نگیرید، چرا که معجونی از تجهیزات پیشرفته و پرکاربرد در دنیای ارتباطات است.

اگر به مودم ADSL خود که از این به بعد به آن مودم روتر می‌گوییم نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت آن با یک مودم معمولی می‌شوید. یک مودم معمولی تنها دارای دو پورت یا گذرگاه می‌باشد که داده آنالوگ را که همان سیم تلفن است دریافت می‌کند و آن را بر روی پورت خروجی به سمت کامپیوتر هدایت می‌کند. اما یک مودم روتر کمی متفاوت است.

انواع مودم ها بر بستر شبکه تلفن همراه

 

دسته دیگر اتصالات از طریق انواع مودم همراه و انواع مودم وای فای برقرار می‌شود که اساس تبادل داده بر اتصالات بی سیم است. این نوع اتصال اینترنت بیشتر در گوشی‌های تلفن همراه به کار گرفته می‌شود. برای بهره گیری از تبادل داده بر بستر امواج و بدون استفاده از سیم، نیازمند استفاده از سیم کارت‌ و یا انواع مودم همراه سیم کارت خور و انواع مودم جیبی هستیم. این مودم‌ها هیچ گونه اتصال سیمی ندارند. اینترنت تلفن همراه شما و یا اینترنت شرکت‌هایی مثل ایرانسل که بر بستر انواع مودم ایرانسل پیاده می‌شود، مثال‌هایی از اتصال بی سیم هستند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *