انواع روش های اتصال به اینترنت از Dial-Up تا اینترنت 5G

اتصال به اینترنت

راه‌های اتصال اینترنت

به گفته سایت‌های معتبر انگلیسی زبان، به طور کلی راه‌های اتصال به اینترنت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • اتصال از طریق کابل (LAN)
  • اتصال بی سیم

در روش اول، شما برای این که بتوانید به اینترنت متصل شوید باید از کابل، مودم کابلی و… استفاده کنید اما در روش دوم شما اغلب نیازی به استفاده از کابل ندارید و به راحتی و به صورت بی سیم می‌توانید رایانه و تلفن همراه خود را به اینترنت متصل کنید. تمامی روش‌های موجود در این دو دسته بندی در ادامه برای شما عنوان می‌شوند.

 

اتصال اینترنت از روش dial-up:

سخت ترین و البته خاطره انگیز ترین راه برای اتصال به اینترنت، استفاده از روش Dial-Up است. برای اتصال به اینترنت از طریق Dial-Up در ابتدایی ترین حالت نیاز به یک خط تلفن دارید و پس از آن باید مودم‌های مخصوص آن را تهیه کنید. این مودم‌ها می توانند به صورت خارجی و یا داخلی به رایانه‌های رومیزی و همراه متصل شوند. در انتها  هم نیاز به کارت‌های اتصال به اینترنت دارید.

سرعت این نوع اتصال به معنای واقعی پایین است. البته در گذشته به دلیل عدم وجود فناوری‌های قدرتمند تر، اینترنت‌های Dial-Up یک تکنولوژی بسیار پیشرفته محسوب می شد. سرعت این اینترنت در بهترین حالت چیزی در حدود 56 کیلوبیت بر ثانیه (سرعت دانلود 7 کیلوبایت بر ثانیه) است. پس به هیچ عنوان نمی توان از نظر سرعت بر روی آن حسابی باز کرد.

از نظر کیفیت و اتصال نیز در صورتی که قصد استفاده از آن را دارید، باید دائما منتظر قطع و اتصال دوباره مسیر اینترنت خود باشید. همین طور در زمان مشغول شدن خط تلفن هم، اینترنت شما دچار قطعی می شود.

 

بیشتر بخوانید: VDSL چیست؟

 

مقایسه اینترنت Dial-Up با اینترنت‌های دیگر از نظر قیمت نیز شما را به این نتیجه می رساند که به هیچ عنوان راه به صرفه ای را برای ورود به دنیای اینترنت انتخاب نکرده اید. برای اتصال از این طریق علاوه بر پرداخت هزینه تلفن و جزییات آن (مالیات، آبونمان و…)، باید هزینه اشتراک کارت اینترنت را نیز پرداخت کنید.

اوج استفاده از این روش برای اتصال به اینترنت، در سال‌های 1990 تا 2000 بود. با این حال و با وجود تمامی سختی‌ها و معایب گفته شده، هنوز در کشور و در برخی از نقاط به دلیل محرومیت از روش‌های دیگر، مجبور به استفاده از این اینترنت هستند.

 

اینترنت ADSL

پس از این که نیاز به سرعت بیشتر در دنیای اینترنت حس شد و حجم فایل‌های موجود در آن از چند مگابایت به چند صد مگابایت و گاها چند گیگ افزایش یافت، اینترنت‌های ADSL وارد بازار شدند تا بتوانند با سرعت بیشتر و البته دسترسی آسان تر، باعث افزایش کاربران دنیای اینترنت شوند.

مزایایی که اینترنت ADSL نسبت به اینترنت‌های dial up داشت، شکی برای کاربران اینترنت باقی نگذاشت. در مدت زمان کوتاهی کابران Dial-Up، به سرعت ریزش کرده و به کاربران ADSL تبدیل شدند. اما این مزایا چه بود؟

 

اینترنت edge یا 2G

اینترنت نسل دو با افزایش سرعتی حدودا 3 برابری نسبت به نسل یک همراه بود. سرعت اینترنت EDGE برابر با 237 کیلوبیت بر ثانیه است. (حداکثر)
این اینترنت را با حرف آشنای E در نوار بالایی تلفن‌های همراه خود به یاد داریم.

 

اینترنت 3G

نسل سوم اینترنت را می توان به جرئت دریچه ای رو به دنیای جدید اینترنت دانست. سرعت اینترنت‌های 3G، نسبت به کشور و البته تلفن همراه مورد استفاده میتواند تا 56 مگابیت بر ثانیه نیز برسد. این یعنی افزایش سرعت چند صد برابری نسبت به نسل قبل اینترنت همراه و افزایش حداقل 5 برابری نسبت به اینترنت ADSL.

استفاده از اینترنت 3G صرفا وابسته به تلفن‌های همراه نیست و می توان آن را با استفاده از یک مودم جیبی 3G راه اندازی کرد. البته برای اتصال به اینترنت از این روش نیاز به آنتن دهی قوی دارید.

 

اتصال اینترنت از طریق 4G

اینترنت 4G یا نسل چهارم، می تواند اینترنت را حتی در حین حرکت با سرعت بالا به مشترکان ارائه کند. سرعت این اینترنت می تواند تا مرز 300 مگابیت بر ثانیه نیز تجاوز کند. البته بیشترین سرعت این اینترنت در کشور، مربوط به سیم کارت‌های ایرانسل و همراه اول با سرعتی نزدیک به 40 مگابیت بر ثانیه بوده است.

نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که ارائه اینترنت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی از کیفیت بسیار پایین تری برخوردار است و نمی توان سرعت‌های ارائه شده به صورت رسمی را از اینترنت‌های ایران انتظار داشت.

 

اینترنت 5G

بسیاری از افراد همواره به دنبال زمان رونمایی از اینترنت 5G هستند و مشتاقانه انتظار آن را می کشند اما اگر به صورت واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، ما اصلا نیازی به استفاده از این اینترنت نداریم!! در واقع اگر اینترنت 4G در کشور ما به نصف سرعت جهانی موجود هم برسد میتواند با سرعت بالا و فوق العاده خود، جوابگوی تمامی نیازات ما باشد.

پس وجود یک روش اتصال به اینترنت با سرعت بسیار بالا در مقایسه با یک روش با سرعت بالا، شاید موضوع ضروری و مهمی نباشد!! اینترنت 5G به تازگی در برخی از کشورها در حال آزمایش است. اصلی ترین دلیل رونمایی از این نسل اینترنت، بهره گیری از آن برای استفاده در فناوری‌های اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی است. سرعت اینترنت 5G برابر با 10 تا 100 گیگابیت بر ثانیه است.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *