آشنایی با انواع مودم وای فای و عوامل تقویت کننده ی سیگنال آن

انواع مودم وای فای و عوامل تقویت کننده آن

امروزه با پیشرفت فناوری‌های نسل سوم و چهارم مخابراتی و از طرفی بالا رفتن ظرفیت خطوط کابلی، کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که در آن لااقل یک مودم اینترنت فعال نباشد. این دستگاه‌ها اصولاً در دو مدل کابل و وای فای در دسترس قرار می‌گیرند که مدل دوم به دلیل استفاده آسان‌تر و مزایای بیشتر، در مرکز توجه کاربران قرار گرفته است.

هرکدام از مدل‌های یاد شده در کنار مزایای مشهودی که دارند دارای نقایصی هم هستند، مثلا در مودم کابلی دسترسی باند پهن هزینه بالای دسترسی و همچنین عدم امکان حرکت برای کاربر نقص به شمار می‌آید.

همچنین در مدل وای فای که در آن دسترسی نسبتاً سریع به همراه امکان حرکت متصل شونده فراهم شده است، برد کوتاه امواج و نیز سرعت پایین (در مقایسه با باند پهن) خوشایند نیست. در هر صورت مودم‌های وای فای این سال‌ها مخاطبان بسیاری یافته و بهترین نوع مودم به حساب می‌آیند. این مودم‌ها برای هر نوع کاربری مناسب هستند و در حال حاضر بیشترین سهم فروش را در بازار دارد، به عبارتی هم کاربران خانگی و هم کاربران تجاری به راحتی میتوانند از آنها استفاده کنند.

در توصیف این مودم باید بگوییم همان‌طور که از نامشان پیدا است، با مودم‌های وای فای چندین دستگاه می‌توانند به صورت بی‌سیم و همزمان به اینترنت متصل شوند، البته تعداد دستگاه‌ها به میزان سرعت و پهنای باند اینترنت بستگی دارد. اغلب مودم‌های وای فای دارای 4 پورت LAN هستند. در واقع 4 تا کامپیوتر یا لپ‌تاپ به صورت مستقیم و از طریق کابل می‌توانند به مودم وصل شوند، البته مدل‌های تک پورت هم در بازار وجود دارند که نسبت به مدل‌های 4 پورت ارزان‌تر هم هستند.

این را هم در نظر داشته باشید که برخی از مودم‌های وایرلس دارای 2 یا 3 آنتن هستند که برد بیشتری دارند؛ این نوع مودم‌ها کمی گران‌تر هستند، اما برای محیط‌های بزرگ‌تر مثل شرکت‌ها یا خانه‌های بزرگ بسیار مناسب‌تر هستند. مودم های وایرلس از لحاظ برد، سرعت انتقال اطلاعات و همین طور کیفیت ارسال سیگنال با هم تفاوت دارند و از این رو به چند دسته کلی تقسیم می شوند.مودم وایرلس سری A و N و G و B و ac استاندارد سری a و b قدیمی ترین نوع استاندارد بی سیم هستند.

برخی از مودم ها نیز دارای پورت USB جهت اتصال فلش و هارد دیسک هستند که شما می توانید با اتصال یک فلش، فایل های خود را روی آن کپی کرده یا اینکه محتویات هاردتان را به اشتراک بگذارید یا اینکه پرینتر را به آن وصل کنید و آن را در تمام شبکه به اشتراک بگذارید.از قابلیت های مودم برای افراد حرفه ای می توان به Quality of service یا QOS اشاره کرد. مودم هایی با این قابلیت امکان اولویت بندی، تفکیک و کنترل بسته های دریافتی و ارسالی را در شبکه بی سیم به شما می دهند.مودم‌های وایرلس سری A و B قدیمی‌ترین نوع مودم‌های وایرلس هستند که پوشش داخلی این مودم‌ها بسیار ضعیف‌تر از مودم‌های وایرلس سری G و سری N است و محدوده پوشش داخلی این مودم‌ها حدود 500 فوت معادل با 24/15 متر و پوشش خارجی مودم‌های سری A و B حدود 75 فوت معادل 86/222 متر است.

حرف G در مودم‌های وایرلس مخفف کلمه Good است. مودم‌های وایرلس سری G در حال حاضر در بسیاری از موارد قابل استفاده هستند و می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خانگی باشند. پوشش داخلی مودم‌هاي وایرلس سری GG حدود 150 فوت معادل 72/45 متر و پوشش خارجی مودم‌های وایرلس سری G حدود 44/91 متر است که تقریبا بیش از 2 برابر محدوده‌ای است که مودم‌های سری A و B می‌توانند پوشش بدهند. درنهایت حرف N در مودم‌های وایرلس مخفف Newest generation به معنی جدیدترین نسل است. این مودم‌ها بهترین گزینه برای استفاده کاربران خانگی حرفه‌ای و کاربران تجاری و شرکت‌ها و محیط‌های بزرگ‌تر هستند. پوشش داخلی مودم‌های وایرلس سری N حدود 250 فوت معادل با 76/2 متر و پوشش خارجی 600 فوت معادل با 182/88 متر است.

اگر وسایل قدیمی به مودم متصل شود، پهنای کانال 20 مگاهرتز خواهد بود و اگر وسایل جدید با پشتیبانی از پهنای کانال 40 مگاهرتز به آن متصل شوند، پهنای کانال ارتباطی 40 مگاهرتز خواهد بود. در وای-فای 802.11ac از 8 استریم رفت و برگشت داده پشتیبانی شده و پهنای هر کانال ارتباطی 80 مگاهرتز است و می‌توان کانالی با پهنای کانال 160 مگاهرتز هم تشکیل داد.بنابراین پهنای باند وای فای AC در قیاس با وایفای N به مراتب بیشتر است، 8 در 160 مگاهرتز در برابر 4 در 40 مگاهرتز استاندارد قبلی و در واقع حداکثر پهنای باند 8 برابر بیشتر است. عملاً مودم‌هایی با 4 آنتن و بیشتر، کمتر تولید می‌شوند لذا بهتر است بگوییم روترها و مودم‌های AC حدود سه برابر سریع‌تر از روترهای 802.11n هستند.

در مودم‌ها و روترها، RX و TX به معنی دریافت و ارسال سیگنال است. در وای-فای 802.11n از حداکثر 4 ورودی و 4 خروجی و در واقع 4 استریم رفت و برگشت داده پشتیبانی می‌شود.دقت کنید که Dual Band به معنی وجود دو باند فرکانسی است. مودمی با دو آنتن می‌تواند دو استریم ارسال و دریافت داده داشته باشد و باند فرکانسی هر دو آنتن، یکسان باشد. لذا با دیدن ظاهر مودمی که چند آنتن دارد، تصور نکنید که یک مودم وای-فای AC با دو باند فرکانسی است.

در حالی که هریک از مدل‌های مذکور ممکن است به راحتی نیاز شما را برآورده کنند، با این حال در برخی مواقع بنا به بودجه در نظر گرفته شده ممکن است مجبور باشید مدلی ارزان قیمت‌تر را که می‌تواند محیط کوچک‌تری را پوشش دهد، انتخاب کنید. غم به دل راه ندهید، چرا که ما در ادامه ترفندهایی را به شما خواهیم آموخت که با استفاده از آن‌ها می‌توان سیگنال ارسال شده از سوی مودم وای فای را تا حد امکان تقویت کرد.

توجه داشته باشید که منظور از تقویت، عملا دست بردن در سیستم داخلی دستگاه نبوده و بیشتر عواملی را بررسی خواهیم کرد که توجه به آن‌ها می‌تواند مانع از کم شدن بُرد سیگنال شود.

عوامل تقویت سیگنال

قرار دادن مودم در ارتفاع بالا

فرض کنید در یک خانه دوطبقه زندگی می­‌کنید. قرار دادن روتر در طبقه دوم می‌تواند روتر را در برابر طیف وسیع­‌تری از سیگنال قرار دهد. آنتن‌­های روتر را می‌توان به چتر تشبیه کرد. هرچقدر چتر را بالاتر بگیرید فضای بیشتری در زیر آن تحت پوشش قرار می‌گیرد. فراموش نکنید طبقات باعث ضعیف شدن سیگنال می‌­شوند. پس اگر می‌­خواهید در زیرزمین هم از اینترنت استفاده کنید روتر را در جایی مثل اتاق زیر شیروانی قرار ندهید که در این صورت سیگنال خوبی دریافت نخواهید کرد.

از قرار دادن مودم در قفسه‌های فلزی خودداری کنید

روتر را نزدیک اشیاء فلزی بزرگ مانند قفسه فلزی و یا کابینت قرار ندهید. این موارد می‌تواند سیگنال را ضعیف کند. فلز یا دیوارهای سنگی می‌توانند سیگنال را مسدود کنند، در حالی که چوب و دیوار گچی هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورند.

جلوگیری از تداخل سیگنالی

دستگاه‌های مختلف از فرکانس‌های یکسان استفاده می‌کنند و در برخی از باندها استفاده‌ دستگاه‌های مختلف بیشتر است که احتمال تداخل را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، فرکانس‌های 900 مگاهرتزی و 2.4 گیگاهرتزی در وسایل الکترونیکی زیادی مانند ماکروویو، بلوتوث و برخی از مودم‌های وای فای استفاده می‌شوند. درنتیجه احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تلفن بی‌سیمی که از این فرکانس‌ها استفاده می‌کند در مجاورت این دستگاه‌ها دچار اختلالات رادیویی شده و نویز در مکالمات شنیده شود؛ یا اینکه خود تلفن باعث اختلالات رادیویی در این دستگاه‌ها شود. درنتیجه از قرار دادن مودم وای فای در مجاورت سایر لوازم الکترونیکی که تولید کننده یا ارسال کننده امواج مغناطیسی (صرف نظر از فرکانس) هستند جلوگیری کنید.

شخصی سازی تنظیمات روتر

با دست‌کاری تنظیمات روتر می‌توانید قدرت توزیع سیگنال را افزایش دهید؛ اما توجه کنید که این عمل باعث تولید گرمای زیاد و احتمالا از کار افتادن روتر نشود. حداکثر قدرت سیگنال امن و مطمئن برای اکثر روترها 70mW است اما توصیه می‌شود که از 50mW استفاده شود. این کار باعث افزایش قدرت سیگنال و برد آن می‌شود.

رعایت موارد امنیتی به منظوری جلوگیری از هک شدن روتر

بدیهی است که با افزایش تعداد اتصالات به یک اکسس پوینت، کیفیت و پهنای باند شبکه کاهش پیدا می‌کند، از این رو بایستی عواملی که می‌تواند باعث هک شدن مودم وای فای شود را به حداقل کاهش دهید. البته هرچند که روترهای امروزی با به کار گیری از پروتکل‌های امنیتی به‌روز شده می‌توانند این کار را انجام دهند، با این حال انتخاب رمز عبور نامناسب و یا پیکربندی غیر اصولی روتر می‌تواند راه را برای هک کردن آن باز کند.

به کار گیری Repeater

اگر رعایت نکات فوق نتوانست به میزان قابل توجهی باعث افزایش کیفیت سیگنال مودم وای فای شود، بهتر است درنهایت به استفاده از لوازم جانبی روی آورید و یا آنکه به طور کلی یک مودم قوی‌تر خریداری کنید. Repeaterr یا تکرار کننده سیگنال حالتی اکسس پوینت می‌باشد که شما می‌توانید به وسیله آن سیگنال‌های مودم وای فای را تقویت کنید. برای مثال فرض کنید در یک ساختمان هستید و این ساختمان 200 متر می‌باشد، اما روتر شما بیشتر از 100 متر توانایی سیگنال دهی ندارد برای رفع این مشکل در جایی که سیگنال ضعیف می‌شود می‌توان یک Repeater گذاشت تا سیگنال‌های ضعیف تقویت شوند و بتواند وسعت بیشتری از منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *