تفاوت اینترنت 4g با LTE

آیا lte همان 4g است ؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد . اینترنت ۴G  و LTE دو اصطلاحی هستند که احتمالا هنگام خرید گوشی موبایل یا تبلت با آنها روبه‌رو شده‌اید. اصطلاحاتی که به استانداردهای اینترنتی اشاره می‌کنند و امروزه تقریبا همه گوشی‌های هوشمند موبایل از آنها پشتیبانی می‌کنند، یا حداقل ادعای پشتیبانی از آن‌ها را دارند.اما تفاوت اینترنت ۴G و LTE (فرق lte با 4g)در چیست و کدام یک برای استفاده کاربران مفیدتر هستند؟ و اصلا آیا LTE همان ۴G  است؟ این ها سوالاتی است که می تواند برای هر کاربر اینترنت موبایلی بوجود آید. اگر شما هم می خواهید تفاوت اینترنت پرسرعت ۴G و LTE را بدانید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

امروزه آنقدر فناوری‌های ارتباطی پیشرفته و متنوع شده‌اند که تفاوت بین آن‌ها چندان مشخص نیست. هربار فناوری ارتباطی جدیدی با بازار ارائه می‌شود، زمان زیادی لازم نیست تا نسلی پیشرفته‌تر از قبلی یا فناوری پیشرفته‌تری ظهور کند. فناوری‌هایی که هم برد ارتباط را بیشتر کرده‌اند، هم سرعت انتقال اطلاعات را به شدت بالا برده‌اند و هم ارتباطات با کیفیت‌تری برای انسان‌ها ایجاد کرده‌اند. این موضوع به خصوص در فناوری‌های حوزه اینترنت و موبایل بیشتر به چشم می‌آید. ۴G و LTE از جمله همین موضوعات هستند که نزدیکی آنها بهم دیگر باعث شده، درک تفاوت اینترنت ۴G و LTE(تفاوت lte با 4g) کمی گیج‌کننده به‌نظر آید. اما برای درک بهتر این تفاوت ابتدا به سراغ بررسی ۴G  می‌رویم.

ه دنبال رسیدن به آن بودند. در واقع سرعت‌های گفته شده شبیه به  آرزوهایی بودند که قرار بود در آینده به آنها برسیم. اما یک جهش فناوری در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و اینترنت نسل ۴ به بازار عرضه شد.با وجود اینکه اتحادیه مخابرات بین المللی استانداردهای مربوط به اینترنت ۴G را تعیین کرده است، اما این اتحادیه یک نهاد نظارتی نیست. از این رو نمی‌تواند روی سرویس‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های مخابراتی نظارت داشته باشد. به همین دلیل در برخی کشورها چیزی که به عنوان اینترنت ۴G ارائه می‌شود، با استانداردهای گفته شده هم‌خوانی چندانی ندارد.

برای مثال در کشور انگلستان سرعت اینترنت ۴G  خیلی کمتر از چیزی است که در بالا اشاره شد.برای درک بهتر تفاوت سرعت‌ها جالب است بدانید در سال ۲۰۱۹ سریع‌ترین شبکه ۴G در بریتانیا به ۳۲ Mbps می‌رسید. این مقدار به طرز قابل توجهی از استاندارد تعیین شده ۱۰۰ Mbps  و ۱ Gbps کمتر بود.

اینترنت LTE چیست؟

حالا درادامه بررسی تفاوت اینترنت ۴G  و LTE، نوبت به بررسی LTE می رسد. LTE را برخی ۴G LTE می‌نامند. چرا که نوعی از فناوری ۴G است. LTE مخفف عبارت Long Term Evolution به معنای تکامل بلندمدت ۴G است. سرعت آن از استاندارد واقعی ۴G پایین‌تر است، اما همچنان به طرز قابل توجهی از ۳G سریع‌تر است. در حالی که سرعت‌های ۳G در محدوده کیلوبیت بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شوند، سرعت LTE در محدوده مگابیت بر ثانیه قرار دارد.اما چرا با اینکه LTE سرعتی به مراتب کمتر از ۴G دارد، در اکثر کشورها به عنوان نوعی از ۴G  شناخته می‌شود؟ واقعیت این است که قدرت بازاریابی عامل این نام‌گذاری شد.

در واقع زمانی که این نوع جدید اینترنت به بازار عرضه شد، شرکت‌های مخابراتی تصمیم گرفتند آن را از نسل چهارم اینترنت معرفی کنند. این در حالی است که در حقیقت LTE تکامل یافته نسل ۳ اینترنت است، چیزی بین نسل ۳ و ۴. اما اگر اسم آن را مثلا ۳.۵G می‌گذاشتند، دیگر نشانی از یک جهش بزرگ نسبت به ۳G نداشت. از همین رو شرکت‌های مخابراتی ترجیح دادند آن را نسل چهارم معرفی کنند.همزمان با توسعه LTE، فناوری‌های دیگری مثل وایمکس و UMB هم عرضه شدند اما این LTE بود که گوی رقابت را از دیگران ربود. امروزه LTE به عنوان استاندارد جهانی ارتباطات تلفن همراه به کار می‌رود. استانداردی باز و قابل توسعه که تقریبا همه شرکت‌های مخابراتی از آن استفاده می‌کنند.

LTE  اتصال پرسرعت اینترنت موبایل و سرویس تلفن را فراهم می کند. علاوه بر این از استاندارد شبکه‌های امن عمومی هم پشتیبانی می‌کند. در واقع شبکه‌های امن عمومی فرکانس خود را بر بستر LTE  برقرار می‌کنند. به غیر از این‌ها، LTE برخی ویژگی‌ها دارد که می‌تواند شبکه را مدیریت کند. اولین ویژگی قابلیت اولویت‌بخشی به تماس‌ها است. LTE می‌تواند در زمان شلوغی شبکه به برخی ارتباط‌ها اولویت بیشتری بدهد. برای مثال تماس‌های اورژانسی از اولویت بالاتری برخوردار هستند.یکی دیگر از ویژگی‌های LTE  قابلیت خودتنظیمی آن است. بدین معنا که در صورت بروز قطعی در شبکه، بلافاصله تماس‌ها را به یک مسیر دیگر منتقل می‌کند و با وصل مجدد شبکه، دوباره ارتباط را به مسیر اصلی برمی‌گرداند.

اینترنت ۴G چه تفاوتی با اینترنت LTE دارد؟

احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، چیزی که در عمل تفاوت اینترنت ۴G و LTE(فرق lte با 4g یا تفاوت 4g و lte) را می‌سازد، سرعت اتصال است. در حالی که سرعت‌هایی در حد ۱۰۰ Mbps برای استاندار ۴G تعریف شده است، اما LTE به این سرعت نمی‌رسد. این اصلی‌ترین نکته‌ای است که می‌توان به عنوان فرق lte با 4g (فرق 4g با lte) در نظر گرفت.اینکه فرق اینترنت tdlte با ۴G LTE چیست هم یکی دیگر از سوالات احتمالی کاربران است. اگر دقت کرده باشید در برخی از گوشی‌هایی که از استاندارد ۴G پشتیبانی می‌کنند، هنگام اتصال عبارت ۴G LTE را نمایش می‌دهند. این عبارت در واقع تاکیدی بر ماهیت LTE  است.

چرا که LTE  به خودی خود یک استاندارد معرفی شده از سوی اتحادیه مخابرات بین‌المللی نیست. همچنین LTE استاندارد واقعی ۴G را هم تامین نمی کند. بلکه چیزی بین ۳G و ۴G است. همانطور که اشاره شد شرکت های مخابراتی برای آن‌که بر جهش تکنولوژیک آن نسبت به ۳G تاکید کنند نام ۴G LTE روی آن گذاشته تا به عنوان نوعی از نسل چهارم فناوری ارتباطی شناخته شود.در واقع امروزه فناوری که استاندارهای  ۴Gمعرفی شده از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات را برآورده کند، در دسترس نداریم. ۴G یک استاندارد ایده‌آل است که هیچ‌کدام از گوشی‌های موبایل نمی‌توانند آن را تامین کنند.

به همین دلیل شرکت‌های مخابراتی که توان پیاده‌سازی LTE  را داشتند آن را به عنوان نوعی از ۴G معرفی کردند. اگر گوشی شما ادعای پشتیبانی از ۴G را دارد، در حقیقت از LTE  استفاده می‌کند.

جمع بندی

۴G استانداردی برای نسل چهارم اینترنت است که توسط اتحادیه مخابرات بین المللی تدوین شد. استانداردی که سرعتی بسیار بالا را برای کاربران اینترنت موبایل فراهم می‌کرد. LTE  هم استانداردی بود که نسبت به نسل سوم اینترنت سرعت بیشتری را فراهم می‌کند اما نمی‌تواند استانداردهای ۴G را تامین کند. از آنجا که شرکت‌های مخابراتی تلاش داشتند، LTE  را یک جهش نسبت به نسل سوم معرفی کنند، آن را به عنوان اینترنت ۴G مفث معرفی کردند.